BERSABARLAH

Assalammualaikum WMT dan salam hormat,

Segala rasa dan gerak penuh keseyukuran ke hadrat ALLAH, Zat yang Maha Suci, lagi Maha Berkuasa. Tiadanya ada bagi yang ada melainkan dengan datangnya dari DIA. DIA, ALLAHu Jalla Jala Luhu, Maha Mengasihi dan Menyayangi pada setiap qalbu yang sentiasa dalam keadaan tenang dan bebas, bebas dari segala syirik , baik Jali, Khafi atau Mukhafi. ALLAHu Akbar, ALLAHu Akbar, ALLAHu Akbar.

Kasih sayang penuh mahabbah ke sisi Kekasih ALLAH, Sayyidina Rasulullah S.A.W Nabiyyi Rahmah, dengan sentuhan dan ucapan dari Baginda, hari ini kita berada di dalam dua nikmat yang tiada terhingga bagi umat akhir zaman iaitu nikmat Islam dan Iman, yang datang dalam dua nikmat sebelumnya juga yang seharusnya kita menggandakan kesyukuran ke hadrat ALLAH tiada hentinya, iaitu nikmat Iyad dan nikmat Imdad. ALLAHumma Solli Wasallim wabarik ‘ala Sayyidina Muhammad wa ‘ala aalih, ‘adada kamaLILLAH, wa kama yaliiqu bikamaalih.

Hari ini anak-anak kita yang telah menduduki Peperiksaan UPSR tahun 2011 mula menerima keputusan peperiksaan di sekolah masing-masing. Ada yang berduka ada yang ceria dan ada yang langsung tak kisah (ada ker???) Yang berjaya, pihak kami mengucapkan jutaan tahniah buat mereka, yang kurang berjaya [istilah yang lembut digunakan], teruskan usaha murni anda mencari, menggali dan mendapatkan ilmu Allah Taala di sekolah menengah nanti. Ilmu Allah sangat luas, tidak terbatas dengan UPSR sahaja, janganlah menganggap ketidakcemerlangan anak-anak dalam UPSR, masa depan mereka telah gelap/ malap.

Perancangan Allah Taala buat anak-anak kita tiada siapa yang tahu. Semuanya dalam PENGETAHUAN ALLAH TAALA sahaja. Dia Yang Maha Mengetahui akan setiap sesuatu. Jadi kita berserah padanya. Sememangnya akan ada gap antara anak-anak yang belajar di pedalaman kampung dan di kawasan bandar/ ibu kota. Pernah ana bertanyakan anak sedara yang tahun 1 di kampung bunyi AAA itu mewakili huruf apa?? Dengan selambanya dia menjawab, bunyi burung! Namun dalam lapangan lain, suka menolong neneknya dan ibunya menyejukkan hati yang memandang, teringat ana masa zaman kecil-kecil dulu dikampung!

Tiada siapa diciptakan Allah untuk GAGAL! Kalau dalam istilah motivasi, manusia yang lahir dikira BERJAYA!!! Kerana apa? Sebabnya bayi-bayi berkenaan selamat keluar dari kandungan ibunya dengan selamat, tiada kecacatan yang berlaku, dll. Oleh yang demikian, didiklah anak-anak mengenal Allah Taala, serahkan jiwa raga mereka padaNya! Insya Allah kasih sayang Allah yang melimpah ruah akan Dia berikan! 

Sedih jugak apabila memasuki zaman pekerjaan, ada sahabat-sahabat [anak-anak muda lelaki/ perempuan] tidak mahir membaca Kalamullah [al-Quranul Kareem]. Peliharalah dua perkara dulu, solat dan bacaan al-Quran bagi anak-anak, Insya Allah jiwa mereka yang bersih akan terus menyerap 'nur' Allah itu.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts