This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

SABUN RESDUNG dan SABUN MARIGOLD

ALHAMDULILLAH, disamping Khidmat Rawatan Gangguan Makhluk Halus, PEBATAP juga mengorak langkah dengan memperkenalkan SABUN RESDUNG dan SABUN MARIGOLD bagi yang menghidapi masalah muka berjerawat/ berjeragat.

Di samping rawatan resdung dan bekam, ikhtiar penjagaan muka dengan dua jenis sabun ini, Yang menghidap penyakit ekzema adalah digalakkan dalam penggunaan produk ini. Insya Allah.

Sila hubungi ana Ustaz Rosdi 016-9585423/ Pn Anida Idayu 016-9585502 untuk tempahan dan produk akan dihantar ke rumah ana [harga tidak termasuk pos]. Harga sebuku sabun ialah RM8.00 sahaja.

Pembayaran boleh dibuat ke akaun berkenaan:

MAYBANK
MUHAMAD ROSDI BIN ABDULLAH
1646 8700 4480

AMBANK
MUHAMAD ROSDI BIN ABDULLAH
1320020037652

SABUN RESDUNG

Sabun Resdung (Sinusitis soap) ini diperbuat dari ekstrak buah bunga Tanjung, kulit kayu manis dan herba terpilih. Ia diproses secara tradisional (hand-made) dan dijamin mutu serta kebersihannya. Ia amat sesuai digunakan pada semua peringkat usia.

ANTARA KEGUNANAANNYA:
  1. Merawat resdung.
  2. Menghilangkan gatal-gatal pada muka akibat resdung.
  3. Menghilangkan jeragat pada muka.
  4. Merawat dan menghilangkan jerawat.
  5. Melegakan hidung tersumbat akibat resdung dan simptom-simptomnya.


SABUN MARIGOLD

Sabun Marigold (Calendula) ini diperbuat dari ekstrak bunga Calendula. Bunga Calendula termasuk tanaman yang mengandungi vitamin E sering disebut sebagai Marigold telah digunakan berabad-abad lamanya sebagai anti oksida yang natural dan mempunyai keupayaan untuk melembabkan kulit disamping melembut dan menyenangkan semua jenis kulit yang sensitif, kulit pucat, kering dan kesan terbakar matahari (sunburn) sabun Marigold ini diproses secara tradisional (hand-made) dan dijamin mutu serta kebersihannya. Ia amat sesuai digunakan tidak kira peringkat usia.

ANTARA KEGUNAAN:
  1. Merawat gatal-gatal badan (ekzema).
  2. Merawat kudis.
  3. Mencerahkan kulit.
  4. Merawat ruam lampin.
  5. Sebagai pencuci muka (jerawat).
  6. Merawat gatal dan luka di celah paha.
  7. Menghilangkan bau badan terutama bau ketiak.
  8. Memberi kesegaran selepas mandi.
  9. Merawat kulit kusam.
  10. Merawat luka yang gatal.
 

BINGKISAN RAWATAN PEBATAP 18 DIS 2011

ALHAMDULILLAH, segala puji bagiNya, yang mentadbir seluruh alam, selawat dan salam buat ar-Rasul sallallahu 'alaihi wa sallam, penghulu segala nabi, nabi yang khatam, nabi yang bongsu. Allahumma Yassir wa la tu'assir!

Rawatan PEBATAP kali ini bermula jam 2:30 petang - 9:00 malam kerana limpahan pesakit yang berhajat terlalu padat. Pada sesi pertama, dalam 6-7 pesakit sahaja, namun untuk sesi kedua, penuh plak bilik rawatan berkenaan, sehingga melimpah-limpah. Alhamdulillah juga, rawatan kali ini cukup korumnya iaitu semua perawat ada, Tn Hj Kamisan, Ustaz Asri dan ana sendiri serta dibantu oleh En Amin.

Cuma kes yang ana nak utarakan kali ini ialah pengalama rawatan apabila si anak memecahkan tembelang ibunya yang menyimpan sejenis kulit binatang di dalam beg duitnya. Apabila sahabat perawat merawat makcik berkenaan, makcik berkenaan tumbang. Masya Allah. Apabila ingin berdialog tiada kesan, mendapat gambaran awal bahawa makcik berkenaan memiliki/ menyimpan sesuatu, sahabat ana pun meminta waris makcik tampil, dan itulah anak makcik berkenaan.

Anak perempuannya ini mengetahui memang ada something dalam beg duit maknya itu. Sebaik sahaja anak perempuan makcik ini menunjukkan 'benda' berkenaan, terus kaki kiri anak perempuan makcik seperti dipulas dan dia bertempik kesakitan. Subhanallah. Allah nak tunjukkan pengalaman baru pada kami. 

Itulah bak kata salah seorang guru kami iaitu TG Ust Wan Asrul dari Terapi Islam al-Fatah, link http://terapi-alfatah.blogspot.com, kita perawat Islam, dihantar oleh Allah Taala ramai pesakit supaya kita beringat-ingat bahawa yang menyembuhkan ialah Allah Taala, jauhi sifat ujub, riak dan takabbur apabila sesuatu perkara/ pesakit sudah sembuh.

Kes-kes lain seperti biasa, rawatan saka dan sihir, dan kebanyakan kes wanita yang berkahwin dan belum memperolehi zuriat kadangkala penyebabnya jua gangguan jin pada ruangan ovari atau tiub fallapio mereka, itulah antara 4 kes yang kami rawat dan selepas mereka sedar dari kerasukan, mereka mengatakan, seolah0olah ada sesuatu yang ditarik keluar dari tempat berkenaan, dan kaedah/ ikhtiar sepanjang 'bersama' suami isteri diajar bagi kes yang berkenaan.

Wallhu a'lam.

MENGAPA SAYA KENA GANGGUAN YER USTAZ?

Assalammualaikum WMT & Salam Ingatan,

Sepertimana jua rahmat dan kasih sayang ALLAH berlimpahan menyemati alam ini, sedalam itu jualah kesyukuran kepadaNYA atas setiap yang tiada diadakanNYA. ALHAMDULILLAH, segala puji-pujian bagi ALLAH, Zat Esa lagi Berkuasa atas segala sesuatu.

Semulia jejak kakiNya, setinggi itulah salam dan selawat ke hadrat Sayyidina Muhammad SAW, dengan perit jerih membawa nikmat Islam, Iman dan Ihsan buat sekalian umat, Baginda S.A.W, dengan tanpa keluh resah terus menerus berjuang sehingga ke akhirat kelak, betapa jauhnya perjuangan kita jika hendak dibandingkan dengan Baginda S.A.W dan Sahabat-sahabat R.A. ALLAHumma Solli Wassalim Wabarik Ala Sayyidina Muhammad wa alihi Wa Sohbihi Ajmain.

Sekadar perkongsian biasa apabila ana pergi ke sebuah rumah untuk mendapatkan sedikit daun bidara dalam ikhtiar rawatan kepada salah seorang kawan di Gombak baru-baru ini. Alhamdulillah, akak berkenaan membenarkan ana mengambil daun berkenaan dan siap pesan lagi, nanti kalau nak, ustaz ambik jer daun ni bila-bila masa pun. Alhamdulillah, baik betul hati akak nie, em daun bidara kecil, berdurinya banyak.

Nak dijadikan cerita, oo ni Ust Rosdi katanya, anak ustaz ada datang jugak main-main kat umah akak katanya memulakan bicara. Dan akak tadi bertanyakan beberapa perkara, antaranya berkaitan rawatan gangguan dan menyatakan adiknya ada terkena gangguan dan sebagainya, dan akak tadi membilang tempat-tempat pusat rawatan yang dia pernah kunjungi antaranya Darus Syifa' Bangi, Ustaz Malek Lazim, Ust Hayat dan beberapa tempat lagi, dan ana menjawab Alhamdulillah, lagi ramai yang doakan, lagi baik Insya Allah.

Akak tadi bertanyakan satu soalan pada ana, ustaz kenapa saya solat, mengaji dan melakukan amalan-amalan lain, tetapi gangguan nie tetap datang... ana terkedu dengan soalan tadi. Honestly ana nak jawab direct jer [akak nie tak bertudung], akak tak menutup aurat/ tak ikut syariat macam mana nak dapat kesembuhan dariNya. GIngat nak jawab begitu, namun adab Melayu berlapik sikit. Sabarlah kak, sedangkan nabi Muhammad SAW pun terkena sihir, apakan dayanya kita manusia biasa. Dia terkejut... ooo nabi pun kena sihir jugak???

Jadi ana cari kenyataan yang dikeluarkan dalam web Darus Syifa' berkaitan hal ini, memandangkan masyarakat Malaysia lebih mengenali Darus Syifa' [TG Dato' Dr Harun Din] dan yang kedua Darus Salam [TG Dato' Ismail Kamus], jadi ana ambik keratan berkenaan.  Sekadar perkongsian dan tiada niat untuk memburukkan sesiapa pun. 

Wallhu a'lam.

Saya ada soalan:
Ada dakwaan mengatakan Nabi Muhammad s.a.w. pernah disihir, betulkah ini berlaku? Tidakkah Nabi Muhammad maksum, terpelihara daripada kejahatan manusia? Adakah wujud keterangan dalam al-Quran atau as-Sunah tentang perkara ini?

 Jawapan :
Maksud firman Allah: “Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang diperturunkan kepada mu dari Tuhan kamu dan jika tidak kamu kerjakan apa yang diperintahkan itu, bererti kamu tidak menyampaikan amanat­Nya. Allah akan memelihara kamu daripada (kejahatan) manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir” (Al-Maaidah: 67).

Perkataan maksum daripada makna perkataan ya’tsimuka (memelihara kamu). Dalam tafsir muktabar maksudnya, tidak ada orang yang boleh membunuhnya. Ia juga bermakna, Nabi Muhammad dipelihara sehingga tidak berlaku sesuatu kemaksiatan ke atasnya. Nabi tidak melakukan kesalahan yang mendatangkan dosa.

Bagi peristiwa Nabi disakiti sehingga luka kaki, dibaling batu oleh kanak-kanak upahan di Taif atau terluka (mengalami berbagai kesa­kitan) dalam Perang Uhud, sakit kepala, demam dan sebagainya, ia bukan bermaksud maksum, yang dipelihara Allah kerana baginda sebagai manusia biasa yang menerima wahyu, baginda juga berlapar, rasa dahaga, sakit dan sebagainya.

Mengenai Nabi disihir, jika diteliti, sihir memang boleh berlaku. Disebut dalam hadis sahih: Kata Aishah, telah disihir Rasulullah oleh seorang lelaki daripada Bani Zuraiq, dikatakan lelaki itu ialah Labid bin al-A’sam al-Yahudi. Rasulullah berasa tidak keruan atas perkara yang telah dilakukan, baginda merasa ragu sudah dilakukan atau tidak. Nabi bertanya Aishah, “Wahai Aishah, apakah kamu tahu bahawa Allah telah melakukan sesuatu ke atas diriku?” Nabi menyambung dengan katanya, “ada dua orang laki-laki datang kepadaku ketika aku sedang tidur, maka salah seorang berada di sisi kepalaku, seorang lagi berada di sisi kakiku, maka seorang daripadanya bertanya kepada kawannya, apakah sebenarnya yang dideritai oleh Muhammad ini?

Maka seorang lagi menjawab, dia telah disihirkan orang. Ditanya lagi, siapakah yang telah menyihirnya? Dijawab lagi, disihirkan oleh Labid bin al-A’sam. Ditanya lagi dengan apakah dilakukan sihir itu? Jawab­nya, digunakan sikat rambutnya, dengan satu ikhtiar lain (sihir). Ditanya, di manakah diletakkan barang-barang tersebut? Dijawab­nya, ditanam dalam sebuah perigi namanya Perigi Darwan.

Maka ditanya lagi, dengan apa­kah kita akan merawatkan Muham­mad ini? Maka dibacakan beberapa ayat dari al-Quran. Nabi Muhammad s.a.w. sedar dari tidurnya, maka diberitahu kepada Aishah, “Bahawa­sanya, Allah SWT telah menyem­buhkan aku dan aku tidak mahu hal ini menjadi fitnah di kalangan manusia dan aku telah sembuh.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Musuh Islam, terutamanya Yahudi, akan melakukan apa sahaja untuk memenuhi kehendak mereka. Ulama bersepakat berpandukan hadis sahih ini, ada percubaan melakukan sesuatu yang dipanggil sihir. Nabi memerintahkan sahabat, turun ke dalam perigi mencari ba­rang-barang sihir tersebut, dikeluar­kan dan Nabi telah sembuh seperti biasa.

Peristiwa ini tidak boleh disa­makan dengan manusia di zaman kita yang terkena sihir sehingga hilang pertimbangan kewarasan, menderita kesakitan memanjang dengan mengganggu ibadat, malah mengganggu daripada melakukan kerja harian.

Semua itu tidak mengganggu Nabi, baginda cuma terasa ada sesuatu yang tidak kena berlaku dalam dirinya. Tiada siapa yang me­ngetahui, Aishah pun tidak menge­tahui sehingga Nabi memberitahu tentang dua orang lelaki (malaikat) datang untuk mengubat baginda dengan ayat-ayat al-Muawwizat, ayat pelindung penyakit sihir.

Ia merupakan panduan kepada umatnya untuk melindungi diri daripada penyakit. Jelas bahawa Nabi sendiri pun bila disihirkan orang, tidak mengetahui, melainkan selepas Jibrail as. memberitahu bahawa baginda telah matbub (disi­hirkan).

Jika Nabi sendiri tidak menge­tahui baginda disihirkan, bagaima­na orang hendak berubat, mengadu kesakitan, tiba-tiba si pengubat mengatakan ‘kamu telah kena sihir’ Datang pesakit lain, dikata ‘kamu telah kena buatan orang’, ada yang lebih ke hadapan mengatakan, ‘ka­mu telah disihir fulan bin si fulan.’

Bagaimana insan biasa boleh mengetahui sihir yang kena kepada orang lain? Bukan kena kepada dirinya, dengan membuat keputusan orang itu kena sihir, ini­lah masalah yang kita hadapi. Tidak sepatutnya berlaku sede­mikian kerana hanya Allah sahaja mengetahuinya dan tidak ada orang yang boleh tahu hal sebenarnya. Pengubatan disyariatkan, tetapi jangan sampai mendakwa orang itu kena sihir atau menuding jari kepada orang yang didakwa melakukan sihir.

Wirid Ulama Muktabar



BUKU ini mengumpulkan wirid-wirid ulama muktabar yang menjadi amalan seharian para alim terdahulu. Wirid-wirid ini seharusnya menjadi amalan seharian dalam kehidupan umat Islam.

Ini kerana setiap amalan itu mempunyai hikmah dan kelebihan yang tersendiri di samping dapat lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Wirid-wirid yang diamalkan juga akan menjadi amalan tambahan umat Islam yang mengamalkannya dalam mencari pahala sebanyak mungkin untuk memudahkan urusan yang bakal dihadapi di akhirat kelak. 

Dengan adanya buku ini, ia dapat memudahkan umat Islam untuk mengetahui wirid-wirid yang sahih, tidak memesongkan akidah dan boleh diamalkannya dalam kehidupan seharian kita. 

Buku ini diterbitkan dengan tujuan mengumpul Dana Pembangunan dan Dana Pembinaan Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat, Repek, Pasir Mas, Kelantan.

Setiap pembelian buku ini secara tidak langsung merupakan sumbangan kepada dana tersebut. Pembangunan terkini yang sedang dijalankan di Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat adalah pembinaan Masjid Imam Syafie yang dianggarkan berjumlah RM6 juta. 

Pembinaan kini mencecah hampir 60% siap dan sedang giat memulakan pembinaan di tingkat tiga. Sokongan dan kerjasama yang berterusan daripada masyarakat Malaysia diperlukan dalam menyumbang dana sehingga pembinaan siap. 

Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki

Buku ini melibatkan seorang ulama yang disegani iaitu Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki. 

Beliau dilahirkan di sebuah desa bernama Harus, Amuntai iaitu Banjarmasin, Kalimantan Selatan Indonesia pada 1 September 1960. 

Beliau anak yang ketiga dari tujuh bersaudara, dari keluarga yang taat beragama. Bondanya, Rahmah Muhammad Sobri adalah puteri ulama besar di Kalimantan Selatan.

Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah di kampung. Kemudian pada tahun 1974 beliau belajar di pondok pesantren Normal Islam. Belum sempat menamatkan pengajiannya di pondok tersebut seluruh keluarganya berhijrah ke Tanah Suci Mekah. Pada tahun itu juga (1974) beliau meneruskan pengajiannya di madrasah Shaulathiah sehingga tahun 1982. 

Selain itu, beliau juga mengikuti pengajian secara umum di Masjid Haram dan juga di rumah para masyaikh.
Pada tahun 1982 beliau menamatkan pengajiannya dengan kepujian mumtaz (cemerlang) di madrasah Shaulathiah. 

Di samping itu juga beliau turut mencurahkan ilmunya kepada para pelajar dari Indonesia. Beliau mengajar kitab Qatrunnada, Fathul Mu'in, 'Umdatussalik, Bidayatul Hidayah dan lain-lain sebelum naik ke kelas 'Aliyah.

Beliau adalah murid kesayangan gurunya asy-Syaikh al-'Allamah Ismail Utsman Zain al-Yamani. Guru inilah yang banyak mewarnai dalam kehidupan beliau. 

Tuan guru ini banyak meluangkan waktunya yang berharga untuk beliau dan sering mengajaknya menemani ke Madinah menghadiri program agama dan juga menziarahi makam nabi SAW. 

Pada tahun 1983, beliau melanjutkan pengajiannya di Universiti al-Azhar asy-Syarif dalam bidang syariah hingga beroleh sarjana muda. 

Kemudian menyambung pengajian di Ma'had 'Ali Liddirasat al Islamiah di Zamalik sehingga memperolehi diploma am Dirasat 'Ulya pada tahun 1990. 

Setelah menamatkan pengajian di Universiti al-Azhar, beliau menumpukan perhatian mencurahkan ilmunya kepada ribuan para pelajar yang datang dari Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Universiti al Azhar.

Sehingga beliau mendapat gelaran al Azharus Tsani (Azhar ke Dua) iaitu satu julukan yang terhormat dan tulus daripada masyarakat universiti al Azhar sendiri.

Beliau mengadakan kelas pengajian 'Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin' sejak tahun 1987 sehingga 1998 yang mana buat pertama kalinya diadakan di rumah pelajar Johor dan rumah pelajar Pulau Pinang, di dewan rumah Kedah dan di dewan rumah Kelantan dan juga di masjid Jamek al Path di Madinah Nasr. 

Di samping mengajar beliau juga menghasilkan kitab-kitab agama berbahasa Arab dalam pelbagai bidang yang banyak tersebar luas di Timur Tengah dan juga di negara Malaysia. Boleh dikatakan setiap para pelajar yang belajar di Al-Azhar Mesir semasa beliau berada di sana pernah menimba ilmu dari tokoh ulama muda ini.

Sememangnya sejak dari awal keterlibatannya dalam dunia ta'lim beliau telah menazarkan diri beliau untuk terus menjadi khadim (orang yang berkhidmat) untuk penuntut ilmu agama.

Entry Unt En Murat

Murat Shahrin bersyukur kerana dimakbulkan Allah menunaikan haji pada usia 40 tahun.
Sewaktu kecil dahulu, setiap kali ada yang baru balik daripada haji, pasti penulis dibawa menziarahi jemaah tersebut.

Pastinya juga kepala akan diusap-usap sambil dibacakan doa dan kemudian dihembus perlahan-lahan oleh jemaah tersebut yang menyebabkan ibu bapa akan kelihatan lega dan gembira.

Begitulah mungkin yang dikatakan mengambil berkat jemaah yang baru pulang menunaikan haji.

Malah dikatakan hendak mengambil bau 'syurga' yang dibawa dari Mekah. Sedangkan bau wangi tersebut tidak lebih sekadar bau minyak atar yang dicalit pada pakaian jemaah tersebut.

Begitupun bagi orang yang mengerjakan haji dalam usia yang relatifnya masih muda, Murat Shahrin, 41, pengalaman yang dilalui tentunya sukar dilupakan sehingga kini.

"Ini termasuklah sejurus menjejakkan kami semula ke tanah air. Ramai yang mengunjungi kami suami isteri. Mereka sangat mengharapkan kami mendoakan agar mereka pula berpeluang mengerjakan haji.

"Sedangkan saya sendiri merasakan siapalah saya untuk mendoakan yang demikian. Tetapi saya cukup terharu atas kepercayaan yang diberi. Sememangnya saya akan sebut nama si polan dan sipolan supaya tibalah gilirannya untuk ke Tanah Suci pada suatu hari nanti," katanya yang tinggal di Rawang, Selangor.

Sebenarnya kata Murat, sejak tersebarnya berita dia akan ke Tanah Suci, ramai rakan dan saudara mara menghubungi dan menemui beliau untuk berkirim doa buat mereka.

Ini termasuk doa untuk dibacakan di hadapan Kaabah, kala berdoa selepas solat, ketika berwuquf sehinggalah ketika berziarah ke makam Rasulullah.

"Saya rasa diri ini sangat kerdil. Tentulah saya perlu bertaubat dengan sebenar-benarnya, barulah saya memohon kepada Allah akan doa-doa yang dikirim oleh mereka itu," katanya.

Alhamdulillah kata Murat, berkat doa mereka di tanah air membolehkannya menyempurnakan haji pada tahun lalu dan selamat kembali ke tanah air dalam keadaan sihat. 

"Jadi apabila mereka mengunjungi kami sejurus sampai ke tanah air, saya sangat gembira walaupun keletihan.

"Ini kerana berkat doa mereka juga saya dapat mengerjakan haji dengan sempurna, insya-Allah.

"Malah saat berada di hadapan Kaabah, saya benar-benar sebak dan menitis air mata mengenangkan doa dan harapan kawan-kawan yang membolehkan saya akhirnya dapat berdiri di hadapan rumah Allah," jelasnya.

Mungkin pada asalnya segala-galanya mampu dilakukan sendiri oleh Murat, iaitu bermula dengan menanamkan azam untuk mengerjakan haji pada usia 40 tahun.

Kemudian mengumpul simpanan sehingga cukup ke Tanah Suci pada tahun lalu mengikut muasasah. 

"Kalau diikutkan jalan ke Mekah sudah terbentang luas di hadapan mata dan tidak ada apa yang perlu dibimbangkan lagi.

"Tetapi saya dapat merasakan berkat doa yang mengiringi, doa itulah menjadi penguat semangat kerana akhirnya saya sedar tanpa doa tersebut saya hanya mempunyai persediaan fizikal sahaja untuk ke sana," katanya. 

Sebelum ini, beliau tidak nafikan setiap kali ada pulang bertemu mereka yang baru pulang dari mengerjakan haji dia pasti akan ziarah.

"Perkara pokok, meminta mereka yang baru balik dari Mekah itu doakan saya pula untuk ke sana dan mereka mendoakan.

"Tidak dinafikan sedikit sebanyak berkat dari doa jemaah ini jugalah yang membolehkan saya dan isteri dapat ke Tanah Suci," katanya. 

Namun apabila beliau dipanggil dengan gelaran haji, Murat tidak menafikan beliau berasa serba salah.

"Memang berat rasanya memikul apabila dipanggil dengan pangkal Haji Murat itu walaupun ia bagus untuk tujuan mengingatkan kita," katanya. 

Begitupun beliau sedar akan tanggungjawabnya mengekalkan 'perubahan' baik tatkala usia yang masih muda.

"Sebab itu saya berazam menunaikan haji pada usia 40 yang dikatakan 'hidup bermula pada usia 40' kerana saya mahu mulakan dengan cara yang baik dan penuh dengan keredaan Allah. 

"Alhamdulillah, saya masih menganggap seperti saya baru pulang dari haji, seperti baru semalam saya pulang.

"Jadi ia mengingatkan saya supaya menjaga tingkah laku dan akhlak saya sebagai yang pernah menjadi tetamu Allah, sebesar-besar nikmat dan kurnia dari Allah yang pernah saya rasai," katanya.

En Murat nie, kalau nak beli umah di Bandar Tasik Puteri, boleh cari dia.

SUMBER :

SEKADAR SEBUAH CERITA

ALHAMDULILLAH, tahun baru Hijrah 1433 sudah kita jumpa, moga amalan kita diteima Allah Taala. Dan pada hari ini Isnin 5 Dis 2011 bersamaan 9 Muharram 1433H ana nak coretkan beberapa pengalaman PEBATAP dalam rawatan, bukan nak menunjuk hebat, tetapi tatapan umum supaya mengambil pengajaran dalam kehidupan ini.

Pada 2 Dis 2011, PEBATAP dijemput untuk merawat seorang pakcik di area Taman Melati, kami bertiga hadir bagi mendoakan kesembuhan bagi yang berhajat berkenaan, ternyata sesampai sahaja, pakcik berkenaan sudah terlalu uzur, kami mulakan ruqyah selepas bertanyakan beberapa perkara kepada keluarga berkenaan, dan anak-anak pakcik berkenaan dan cucunya didoakan sekali dengan pakcik berkenaan. Emm ... memang ada masalah gangguan pakcik berkenaan dan salah seorang anak pakcik berkenaan kerasukan teruk, begitu juga dengan 2 cucunya. Kami ikhtiarkan rawatan berdasarkan ilmu yang Allah berikan kepada kami. Tiada yang lebih mengetahui melainkan Dia. Malam tadi, 4 Dis 2011 kami mendapat berita pakcik berkenaan sudah meninggal dunia... al-Fatihah untuk pakcik berkenaan. Moga arwah ditempatkan dengan seribu kerahmatan daripada sisi Allah Taala. Amien!!

Pada 3 Dis 2011 Sabtu malam, PEBATAP berpecah kepada dua sesi rawatan, 1 ke Ijok dan 1 ke Blok 6 BTP kerana masalah histeria seorang anak jiran. Ikhtiar dalam mendoakan sahaja, apa yang PEBATAP tekankan ialah, kami tiada menjanjikan kesembuhan, kerana hakikat penyembuhan hanya pada Allah, jadi bergantung haraplah hanya padaNya sahaja. Kami hanya membantu sahaja dengan sedikit pengetahuan yang Allah campakkan pada kami.

Rawatan mingguan PEBATAP pada 4 Dis 2011, Alhamdulillah, habis awal daripada kebiasaan kerana tak ramai yang datang. Berkemungkinan banyaknya kenduri kahwin dan famili pergi bercuti, hujung tahun nie kan. Beberapa perkara yang Allah Taala hantar kepada kami sebagai Tukang Doa untuk mentarbiah kami, antaranya jin speaking Singapore dari seorang guru BM yang memang tak lancar berspeaking [rawatan susulan] dan jin dari Negeri Sembilan, siap cakap nogori lagi, nasib baiklah perawat kami pandai jugak berbahasa negeri sembilan. Yang mendengarnya, sedikit tergelak.

Itulah hakikat rawatan Islam ini. Kami hanya tukang doa sahaja, demikian pandanga Ustaz Wan Asrul TIAF, dan kami akui, kami hanya meminjam ilmu daripada banyaknya dan luasnya ilmu Allah Taala, tiada upaya dan daya buat kami. 

Namun pesan kami, beramal hanya semata-mata kerana Allah Taala, tak perlulah nak menceritakan ustaz saya lakukan itu dan ini, bimbang nanti kita syok dengan amalan kita sendiri sahaja, penerimaan dariNya kita tiada tahu.

KHASIAT KASTURI

Antara khasiatnya:

  1. Mengelak/Menangani gangguan sihir & makhluk halus.
  2. Kanak-kanak / Bayi yang sering menangis malam.
  3. Mengatasi masalah lesu dan cepat letih
  4. Bagi anak-anak yang malas belajar, untuk menaikkan semangat. InsyaALLAH.
  5. Dan lain -lain khasiat. InsyaALLAH.
Cara penggunaan:
  1. Bagi pesakit, disapukan melintang pada setiap sendi & sedikit pada 7 anggota sujud sebelum tidur.
  2. Bagi bayi atau kanak-kanak, disapukan di belakang telinga, menjelang maghrib & sebelum tidur.
  3. Bagi pelajar, disapukan pada tangan (celahan jari) , lalu disedut harumannya sebanyak 3 - 7x sebelum masuk belajar atau sebelum ke sekolah atau kolej. Bagi kesegaran minda dan kekuatan ingatan.
  4. Dititikkan beberapa titik (bilangan ganjil) ke dalam sebekas kecil air yang telah dipanaskan atau dijeram serta dihidu wapnya dengan nafas kiraan detik ganjil, bagi masalah migrain.
  5. Di titikkan kira-kira suku ¼ botol ke dalam sebaldi air sejuk dan dijadikan bilasan mandi terakhir, bagi ikhtiar rawatan sihir dan gangguan jin, juga penyegar tubuh.
  6. Adapun semuanya berlaku dengan izin ALLAH jua. Sebaiknya dimulakan dengan BasmALLAH dan Selawat ke atas Nabi S.A.W 3x, berserta doa sebelum penggunaan atau pemakaian
InsyaALLAH. 

Boleh dapatkan Kasturi Hitam dan juga Kasturi Kijang daripada Kumpulan Perawat Bandar Tasik Puteri [PEBATAP] dengan menghubungi Tn Hj Kamisan 019-240 5508 dan Ust Rosdi 016-958 5423

Pandai Plak Dia Speaking

ALHAMDULILLAH,  Segala pujian hanya layak baginya. Seterusnya selawat dan salam buat junjungan ar-Rasul SAW, rasul yang bongsu. Tiada penghujung selawat buat Baginda SAW. Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad.

Rawatan pada 22 Nov 2011, jam 9:30 malam di bilik rawatan PEBATAP, dihadiri oleh dua beradik yang berhajat dengan rawatan. 1 dari JB dan 1 dari Selayang Gombak. Seawal ruqyah, si kakak dah tumbang dan mengomel-ngomel meminta dihentikan ruqyah. Adiknya selang 10 minit pun tumbang jua, pun sama mengomel-ngomel, please stop it ustaz, please ...!!!

Sahabat perawat Ustaz Asri berdepan dengan jin Singapura nie, Mary namanya, dan si adik ini sememangnya mengajar di sekolah beraliran mubaligh nie di JB. Pelbagai cerita berlaku di sekolahnya. Wallahu a'lam!

Apa yang ana nak kongsikan adalah, peri pentingnya perawat pandai berbahasa selain dari bahasa Melayu kita nie hehehe [agaknyalah] disamping bahasa Jawa hehehe. PEBATAP pernah merawat gangguan dari Rusia katanya, bila di suruh bercakap BM tak pandai [eleng-elengkan kepala], dan macam-macam karenahlah. Jadi PEBATAP pun kene mahirkan dalam BI jugak agaknya. Insya Allah

Rawatan agak mudah dan kadangkala tazkirah/ pesanan dari manusia sebagai khalifah Allah memberikan keinsafan juga kepada hamba Allah yang bernama Jin ini. Masya Allah. Urusan dipermudahkan Allah Taala.

Doa Awal Tahun dan Doa Akhir Tahun Hijrah

Menjelang 26 November 2011, pada waktu malamnya adalah tahun baru Islam bersamaan 1 Muharram 1433 hijrah (hari pertama bagi Islam adalah sesudah masuk maghrib manakala hari pertama bagi orang kafir jatuh pada 12 malam). Disarankan kepada pesakit yang terkena sihir atau baru sembuh sihir untuk membaca doa ini. Copy and paste dan masukkan ke dalam word. Kaifiat amalannya ialah selepas selesai solat maghrib, maka dibaca doa ini seisi keluarga. Hikmah membaca doa akhir tahun Hijrah adalah kita memperingati amalan-amalan pada tahun lalu; sama ada yang amalan yang membawa kebaikan mahupun amalan yang membawa kepada dosa dan lalu meminta ampun atas kesalahan-kesalahan serta meminta perlindungan Allah swt. daripada kejahatan syaitan dan manusia

Manakala hikmah membaca doa awal tahun Hijrah pula adalah kita memperbaharui azam untuk melakukan kebaikan dan meminta kekuatan dan hidayah untuk melaksanakannya. Selain itu, ia juga menjadi pendinding yang ampuh untuk masa-masa akan datang Insya Allah. Ini adalah Doa Awal Tahun dan Doa Akhir Tahun.


Doa akhir tahun


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالمَيِن وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ اللَّهُمَّ مَا عَمِلْنَا فِيْ هَذِهِ السَّنَةِ مِمَّا نَهَيْتَنَا عَنْهُ فَلَم نَتُبْ مِنْهُ وَلمَ تَرضَهُ وَلمَ تَنْسَهُ وَحَلُمْتَ عَلَيْنَا بَعْدَ قُدْرَتِكَ عَلَى عُقُوبَيْتِنَا إِلَى التَّوْبَةِ مِنْهُ بَعْدَ جُرْأَتِنَا عَلَى مَعْصِيَتِكَ فَإِنَّنَا نَسْتَغْفِرُكَ فَاغْفِرْ لَنَا ، وَمَا عَمِلْنَا فِيْهَا مِمَّا تَرْضَاهُ وَوَعَدْتَنَا عَلَيْهِ الثَّوَابُ فَنَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ يَا كَرِيْمُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ أَنْ تَتَقَبَّلَهُ مِنَّا وَلاَ تَقْطَعُ رَجَاءَنَا مِنْكَ يَا كَرِيْمٌ . رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ . وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ

Maksudnya :
Dengan nama Allah yang pemurah lagi amat penyayang, segala puji-pujian itu tertentu bagi Allah seru sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu sekalian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekalian. Ya Allah! Apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau tegahkan kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut ke atas kami walaupun Engkau berkuasa atas menyiksakan kami, malah Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat ke atas Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah bagi kami dan apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya, maka kami memohon akan Dikau wahai Tuhan yang mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima daripada kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami daripada Engkau wahai Tuhan yang mulia. Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api neraka.


Doa awal tahun

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالمَيِن وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَىأَشْرَفِ الأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ .اللَّهُمَّ أَنْتَ اْلأَبَدِيُّ الْقَدِيْمُ اْلأَوَّلُ وَعَلَى فَضْلِكَ اْلعَظِيْمِ وُجُوْدِكَ الْمُعَوِّلِ. وَهَذَا عَامٌ جَدِيْدٌ قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْنَا . نَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ فِيْهِ مِنَ الْشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ وَأَوْلِيَاءِهِ وَجُنُوْدِهِ وَالْعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ اْلأَمَّارَةِ بِالسُّوْءِ وَالإِشْتِغَالِ بِمَا يُقَرِّبُنَا إِلَيْكَ زُلْفَى .اللَّهُمَّ يَا مُحَوِّلَ اْلأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الأَحْوَالِ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ يَا عَزِيْزُ يَا مُتَعَالُ . رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ . وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ

Maksudnya :
Dengan nama Allah yang pemurah lagi penyayang, segala puji-pujian bagi Allah pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas semulia-mulia nabi dan Rasul iaitu penghulu kami nabi Muhammad s.a.w. dan di atas keluarganya dan para sahabatnya sekalian. Ya Allah! Engkaulah yang kekali qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada Engkau. Ya Allah! Tuhan yang mengubahkan segala keadaan, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi maha tinggi. Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api neraka.

IKHTIAR PESAKIT - bi 'Aunillah

Sejarah doa Rihul Ahmar

Pada suatu ketika cucunda Nabi Muhammad S.A.W telah menghidap penyakit rongga sehingga menyebabkan darah keluar daripada mulutnya. Para sahabat dan Rasulullah S.A.W sendiri telah mendengar tentang penyakit yang sedang dideritai oleh al-Hassan. Tiba-tiba malaikat Jibril A.S datang menemui baginda memberitahu yang cucunda baginda terkena Rihul Ahmar.

Baginda bertanya;

" Wahai saudaraku JIbril, adakah ubat untuknya?"
"Ada!" Jawab Jibril

Malaikat JIbril pon menghilangkan diri sebentar. Kemudian ia muncul dan berkata.

"Bahawasanya Allah S.W.T telah mengurniakan kepada Tuan satu hadiah doa Mustajab. Barangsiapa membacanya biarpun sekali seumur hidupnya, nescaya dia terselamat daripada Rihul Ahmar"

Baginda Rasulullah S.A.W telah membaca doa tadi untuk cucunnya Hassan . Berkat rahmat dan kehendak dari Allah S.W.T Hassan pun sembuh ketika itu juga dan bangun dalam keadaan sihat.

Rasulullah S.A.W bersabda kepada para sahabat agar mempelajari doa tersebut dan mengajarnya pada umatnya agar doa itu dapat memberi manfaat kepada mereka, memelihara diri daripada terkena penyakit Rihul Ahmar ini.

Sejarah Rihul Ahmar ini sebenarnya lebih awal daripada itu. Peristiwa kemunculan Rihul Ahmar yang hakikatnya adalah sejenis JIN berlaku pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman A.S lagi.

Ketika semua makhluk termasuk binatang dan segala jenis JIn tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S, muncullah seekor JIN yang bernama "Rihul Ahmar" yang enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Besarnya seumpama saiz sebatang pokok.
Apabila ditanya oleh Nabi Sulaiman A.S;

"Siapa kamu?"

Maka dijawab olehnya; "Saya adalah Rihul Ahmar"

Tanpa mahu tunduk tanda hormat, kemudian ia pun terus menghilangkan dirinya kerana enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Ia muncul kembali kepad zaman Rasulullah S.A.W apabila menyerang Saidina Hassan R.A seperti yang diceritakan tadi. 


Kisah itu tercatat dalam Kitab Pengubatan Melayu Tua atau dengan erti kata lain, ia adalah hadis palsu jika ia dikaitkan dengan Nabi Muhammad bersama cucunya. Begitu juga di dalam kitab pengubatan tua dari Arab. Namun saya tidak menolak sama sekali ianya berasal dari Nabi Sulaiman dan saya percaya, doa ini pasti berasal dari Syria kerana terdapat kemasukan bahasa suryani di dalam doa tersebut.

Selain Ustaz Sharhan, saya juga mendapat doa ini bersanadkan Al-‘Arif Billah Al-‘Alim Al-‘Allamah Al-Muhaddits Prof. Dr. Al-Habib As-Sayyid Muhammad Bin ‘Alawi Al-Maliki Al-Hasani Al-Idrisi (Ulama’ Besar Makkah) melalui Syaikh Muhammad Fuad Al-Maliki sebagaimana yang jelas tercatat dan yang tertera di dalam kitab bertajuk Duru’ Al-Wiqayah bi Ahzab Al-Himayah. Selain itu, Syeikh Ustaz Dr Haron Din Al-Hafiz bersama Darussyifa juga ada mengijazahkan doa ini yang mana jelas tertulis di dalam kitab perubatan Darussyifa.

Fatwa Lajnah Daa'imah dari Bakr Abu Zaid, Solehul Fauzan, Abdullah ibnu Ghadian dan Abdul-Aziz ibn Abdullah bersepakat memberi keputusan, sesiapa yang mengaitkan doa ini dari Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad dan bertujuan menyebarkan kepada masyarakat adalah dihukum sebagai bidaah dan sesat kerana menyebarkannya dapat menyesatkan umat Islam. (18 Jumadil Thani 1420/28 Sep 1999) ~ Terjemahan dari Muallij Mustaqim

Haruslah difahami, fatwa berkenaan cuma melarang mengaitkannya dengan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam dan cucunya sayyidina Hassan radiallahu anhu. Menolak untuk menggunakan doa ini tidak mengapa, tetapi sudah berapa ribu penderita angin ahmar sembuh berkat doa ini dengan izin Allah. Andainya anda yang terkena sakit angin ahmar, adakah anda ingin menolak orang berdoa untuk anda?

Bantuan Kecemasan Anjuran Prof Dato’ Dr. Raymond Azman Ali, 
Pakar Perunding Neurologi UKMMC

Terdapat satu cara terbaik untuk memberikan pertolongan pertama kepada orang yang mendapat serangan stroke atau angin ahmar. Cara ini selain dapat menyelamatkan nyawa mangsa, juga tidak menimbulkan kesan sampingan. Rawatan sebegini dihadkan untuk mangsa angin ahmar yang gagal ke hospital dalam tempoh empat jam setengah. Sebagaimana diketahui kita, mangsa yang mendapat serangan stroke atau angin ahmar, seluruh darah di dalam tubuh mangsa akan mengalir dalam keadaan yang sangat laju menuju ke pembuluh darah di otaknya. Apabila pertolongan lambat diberikan, maka pembuluh darah pada otak tidak akan kuat menahan aliran darah yang mengalir dengan deras. Pembuluh darah tersebut akan pecah sedikit demi sedikit.

Dalam menghadapi keadaan, si mangsa harus dikekalkan berada di tempat di mana dia terjatuh (contohnya : di bilik air, bilik tidur, di ruang tamu, dapur atau di mana saja). JANGAN PINDAHKAN MANGSA!!! sebab dengan memindahkan mangsa dari tempatnya akan mempercepatkan perpecahan pembuluh darah halus di dalam otaknya. Si mangsa harus dibantu, dengan mengambil posisi duduk, dia agar tidak terjatuh lagi, dan pada saat itu juga pengeluaran darah dapat dilakukan.


JARUM JAHIT / PENITI boleh digunakan dengan syarat ianya mestilah disterilkan dulu dengan cara dibakar di atas api. Setelah jarum telah disterilkan:


  1. CUCUK jarum tersebut pada 10 HUJUNG JARI TANGAN. Jarak kedalaman penusukan kira-kira 1 cm dari hujung kuku. Setiap jari cukup ditusuk 1 kali saja dengan harapan setiap jari mengeluarkan 1 titik darah. Pengeluaran darah juga dapat dibantu dengan cara dipicit apabila darah ternyata tidak keluar dari ujung jari. Dalam jangka waktu kira-kira 10 minit, si mangsa akan segera sedar kembali.
  2. Bila mulut mangsa kelihatan herot/ tidak normal, maka KEDUA-DUA DAUN TELINGA si mangsa HARUS DITARIK-TARIK sampai berwarna kemerah-merahan.
  3. Setelah itu lakukanlah 2 KALI PENUSUKAN JARUM pada setiap HUJUNG BAWAH DAUN TELINGA sehingga darah keluar sebanyak 2 titik dari setiap hujung daun telinga. Dengan demikian dalam beberapa minit bentuk mulut mangsa akan kembali normal.
  4. Setelah keadaan mangsa telah pulih (yang dimaksudkan ialah mangsa boleh bercakap, bibir tidak pucat dan herot, boleh menggerakkan tubuhnya sendiri walaupun sedikit dan apa-apa perubahan bahagian sewaktu diserang itu kembali normal) dan tidak ada perubahan yang ketara, maka bawalah mangsa dengan hati-hati ke hospital atau pusat perubatan  yang terdekat untuk mendapatkan rawatan lebih lanjut.

Setiap Penyakit Ada Ubatnya

Kita mestilah yakin seratus peratus dan berbaik sangka kepada Allah SWT bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya, walaupun ada pihak yang menafikan tentang hal ini dengan mengatakan ada beberapa penyakit yang tiada ubatnya. Pihak yang tidak tahu akan ubat untuk sesuatu penyakit tidak boleh mengatakan bahawa penyakit itu tiada ubatnya kerana kata-kata itu adalah bercanggah dengan sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam di bawah. Seharusnya mereka perlu mengkaji dan mencari apakah penawar penyakit itu.


Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu menceritakan dari Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam yang bersabda; “Allah tidak menurunkan penyakit melainkan ia menurunkan untuknya ubat/penawar”.   
–Soheh al Bukhari, Kitab At Thibb-

Dalam Soheh Imam Muslim,

“Setiap penyakit mempunyai ubat. Apabila terpadan penyakit dengan ubatnya nescaya akan sembuhlah penyakit dengan izin Allah.” 
–Riwayat Imam Muslim dari Jabir radhiyallahu ‘anhu-

SAKA : KESAN DAN CARA RAWATANNYA

Kenali Diri Anda, Bersaka Atau Tidak!

Boleh dapatkan buku ini dengan Ust Rosdi
Abstrak : Saka adalah perkataan yang sangat ditakuti kini dalam masyarakat kita berbanding dengan perkataan pusaka. Saka lebih sinonim dengan adanya pertalian dengan makhluk halus jin dan syaitan. Saka yang asalnya daripada sebelah atas keturunan kita biasanya akan mengikuti anak cucu ataupun dengan lain perkataan berdamping dengan pewarisnya.

Permasalahan ghaib ini yang turun dari satu generasi ke satu generasi yang terkebawah ini adakalanya dianggap suatu keistimewaan dan kelebihan tetapi benarkah dakwaan itu? Kertas kerja ini cuba mengupas definisi saka, asal-usul, faktor kemasukan saka, tanda-tanda ada saka, kesan bersaka dan kaedah untuk rawatan saka. Moga mendapat manafaat dari perkongsian ilmu yang sedikit ini.


APAKAH MAKNA SAKA?

Menurut Kamus Dewan, edisi ketiga h.1170 “saka” bermakna pusaka. Saka juga dimaknakan leluhur daripada kedua belah pihak sebelah ibu dan bapa. Sebenarnya memang terdapat perbezaan diantara perkataan saka dan pusaka. Pusaka, lebih merujuk kepada harta benda yang diwarisi oleh seseorang dari seseorang yang ada kaitan nasab yang rapat yang telah meninggal dunia.

Saka pula pada pengertiaan biasa dalam masyarakat Melayu tidak sama maksudnya dengan pusaka tadi. Ini disebabkan perkataan saka itu biasanya digunakan secara khusus berkaitan dengan berbagai ilmu dan amalan yang salah dan sesat dalam pandangan Islam yang biasanya akan melibatkan jin dan syaitan.

Perumpamaan yang mudah ialah pusaka sangat menarik minat pewaris sehingga mereka sanggup berebut untuk mendapatkannya, tetapi saka pula mereka berebut untuk menolaknya. Kenapa situasi ini berlaku? Sebab jelas kepada kita memang terdapat perbezaan yang besar antara keduanya. Satu berbentuk harta benda yang menggamit nafsu manusia untuk memilikinya manakala saka yang berbentuk ilmu yang melibatkan jin dan syaitan amat menakutkan kepada sesiapa sahaja.

Bila disebut; “Ahmad dapat pusaka dari ayahnya yang telah meninggal dunia”’ bermaksud Ahmad telah mewarisi harta kekayaan dari ayahnya yang telah meninggal dunia. Tetapi bila disebut; “Ahmad dapat saka dari ayahnya yang telah meninggal dunia”’ bermaksud Ahmad telah mewarisi ilmu dan amalan salah dan sesat yang melibatkan penggunaan jin dan syaitan dari ayahnya yang telah pun meninggal dunia.

DARI MANA ASAL-USUL SAKA?

Untuk memudahkan perbincangan penulis cuba mengkategorikan tajuk ini kepada dua faktor utama supaya kita nampak dengan lebih jelas dari mana asal-usul saka.

1. Saka berasal dari asal-usul kita iaitu yang diterima daripada ibubapa, datuk nenek, moyang dan usul keturunan kita di sebalah atas. Inilah pendapat umum yang sangat popular di negara kita sehingga ada yang menyatakan saka ini boleh diwarisi sehingga lebih tujuh keturunan, malahan jika melanggar pantang-larang kemungkinan saka itu akan bertapak selama-lamanya dalam pewarisan berkenaan. Biasanya saka ini hanya melibatkan adanya pertalian darah, jika tiada adalah sukar untuk saka berkenaan memasuki tubuh seseorang.

2. Saka yang berasal bukan disebabkan keturunan, tetapi saka datangnya dari pihak luar iaitu jika berlaku dalam keadaan sedemikian :-

a.  Mereka yang tinggal bersebelahan atau berjiran dengan bomoh atau pengamal perubatan yang menggunakan amalan yang salah iaitu menggunakan khidmat jin dan syaitan. Kejadian ini banyak berlaku tanpa disedari oleh jiran terbabit dan adalah dinasihatkan janganlah duduk berjiran dengan orang yang di atas.

b.  Pemandu, tukang kebun, orang gaji dalam sebuah rumah, mereka juga boleh diwarisi oleh saka tuan rumah tersebut apatah lagi jika mereka telah bekerja bertahun-tahun lamanya.

c. Mereka yang bertugas di hospital seperti doktor, jururawat, attendan dan yang lainnya juga besar kemungkinan boleh menerima saka dari pesakit yang berjin dan bersyaitan yang mereka hadapi setiap hari.


 FAKTOR PENYEBAB SAKA

Dalam masyarakat kita terutamanya bagi orang Melayu, kita boleh mengkategorikan diantara faktor-faktor penyebab hadirnya saka ialah seperti di bawah :-

1. Terlibat dengan ilmu dan amalan salah dan sesat yang meilbatkan penggunaan jin dan syaitan

2.  Akibat perbuatan sihir pada sesetengah orang juga merupakan antara faktor utama. Apabila seseorang dikatakan terkena buatan sihir jahat tidak kiralah atas sebab apa, maka mereka pastinya akan berubat untuk membuang segala kesakitan yang melibatkan jin dan syaitan. Dengan izin Allah ramai diantara mereka sembuh, tetapi kemungkinan yang berlaku masih terdapat sisa atau baki unsur-unsur sihir dalam jasad mereka tanpa disedari sebab jin dan syaitan hanya menumpang duduk tanpa menyakiti.

3.  Disebabkan ada jin atau syaitan yang marah (atas sebab tertentu) atau sengaja untuk menggoda dan merosakkan berbagai kepentingan kehidupan manusia. In imudah berlaku sebab jin dan syaitan sifatnya berkeliaran dan ada di mana-mana tempat dan mudahlah untuk mereka memasuki tubuh manusia.

4.  Manusia yang terlibat dengan dosa besar seperti berzina, lesbian, gay, berjudi, minum arak dan sebagainya sehingga menjadi ketagih maka tidak mustahil saka jahat ini akan diwarisi oleh anak-anak mereka. Perbuatan jahat dan dosa besar ini mestilah disebabkan dengan hasutan jin dan syaitan yang telah berjaya menakluki hati dan manusia tersebut.


BEBERAPA JENIS DAN PROFESION SAKA

Daalam masyarakat Melayu saka  ada berbagai jenis yang bersandarkan kepada jenis ilmu dan amalan  salah yang melibatkan jin dan syaitan. Ianya pula berkait rapat atau bergantung pula kepada jenis-jenis jin atau syaitan yang digunakan tersebut. Secara mudahnya, jenis saka ini dikenal dari dua sudut iaitu dari sudut ilmu dan amalan yang digunakan dan sudut kedua ialah jenis-jenis jin dan syaitan yang digunakan.


A.      SAKA DARI SUDUT ILMU DAN AMALAN YANG DIGUNAKAN

i.     
Saka silat
ii.    
Saka kebal
iii.   
Saka penggerun
iv.   
Saka penunduk
v.    
Saka syarat tubuh
vi.   
Saka seri muka
vii.  
Saka kuat nafsu
viii. 
Saka pagar rumah
ix.   
Saka kuat kerja
x.    
Saka kasih sayang
xi.   
Saka sedap masakan
xii.  
Saka sedap suara
xiii. 
Saka pukau
xiv. 
Saka halimunan
xv.  
Saka kaya
xvi. 
Saka pelaris dan sebagainya.

B. SAKA DARI SUDUT JENIS-JENIS JIN DAN SYATAN YANG DIGUNAKAN

i.   
Saka harimau
ii.  
Saka buaya
iii. 
Saka hantu raya
iv. Sa
ka pelesit
v.  
Saka khadam ayat
vi. 
Saka bunian
vii.
Saka ular
viii.
Saka bajang
ix.  
Saka jembalang
x.   
Saka hantu pocong
xi.  
Saka polong dan sebagainya.


TANDA-TANDA SESEORANG ADA ATAU MEMBELA SAKA

1.  Tanda-tanda pada fizikal iaitu dalam keadaan seperti :-  jika ayah  (usul) bertubuh sasa maka anak lelaki juga mempunyai bentuk sasa, jika si ayah kurus kering maka si anak juga kurus kering.

2.  Berbagai penyakit yang ada pada anak cucu sama seperti penyakit usul (ayah sebelah ke atas). Contoh, usul mengalami sakit sendi maka si anak cucu akan mengalami sakit sendi yang sama. Jika si usul gagap maka si anak cucu ada yang gagap. Jika si usul selalu sendawa, sembelit dan sebagainya maka samalah berlaku pada si anak cucu.

3.  Persamaan sifat dan tingkah laku antara usul dengan anak cucu juga menandakan anak cucu mewarisi saka dari usul mereka. Jika si usul bersifat garang, pemarah maka si anak cucu akan mewarisinya. Jika si usul pengasih, pelembut maka si anak cucu ada yang mewarisinya. Jika si usul pengotor, pembersih, rajin, malas, suka tidur, kuat makan , maka si anak cucu akan mewarisi salah satu daripadanya.

4.      Jika si usul boleh nampak hantu, boleh mendengar perbualan orang, boleh meneka dari pandangan mata orang lain, boleh mengetahui barang hilang, mendapat alamat seseorang akan meninggal dunia maka anak cucu juga akan mendapat sifat yang sama dan itulah antara saka mereka.

5.  Tidak berani bertentang mata dengan orang yang berilmu pengetahuan agama yang tinggi dan beramal dengan ilmunya.

6.   Dia mengetahui apabila ada orang yang menjelirkan lidah di belakangnya dan akan berpaling secara automatik.

7. Meminta disembelihkan kambing atau inginkan darah kambing dalam pengubatannya

8.   Membaca jampi mentera yang tidak difahami

9.   Menulis dan memakaikan pesakit tangkal azimat yang tidak difahami

10.  Mendakwa kononnya mengetahui perkara-perkara ghaib.


CARA MENERIMA SAKA

Saka diterima berdasarkan cara dan bagaimana yang bersesuaian dengan ilmu dan amalan serta jenis jin dan syaitan yang digunakan. Mungkin ianya berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain. Penulis cuba untuk membahagikan peringkat penerima saka oleh seseorang kepada berikut :-

  1. Dengan cara si pewaris bersetuju menerima saka tersebut, maka  secara automatik saka boleh masuk kedalam tubuh waris yang menerima, itupun bagi ilmu dan amalan yang bersesuaian. Jin yang  nak bersaka juga akan memilih sama ada ia sesuai atau tidak untuk berkhidmat dan duduk dalam tubuh anak cucu yang sanggup menerima saka.
  2. Saka  juga boleh masuk walaupun si anak cucu menolak keras  atau dengan erti kata lain memang tidak mahu menerima saka tersebut.
  3. Saka masuk sejak kecil lagi dengan memberi tanda pada seseorang manusia sejak lahir lagi seperti, anak-anak selalu menangis tanpa henti-henti, selalu ditimpa dengan pelbagai penyakit, susah tidur malam dan sebagainya.
  4. Saka datang walaupun tiada unsur pertalian darah. Contoh, antara pemandu dengan tuannya.
  5. Saka berpindah dengan sedikit upacara salam tangan sambil bercakap”Engkau terima ini ye”, maka jawab orang yang menerima “saya terima”
  6. Melalui ucapan pun boleh seperti kata “ Ali, engkau ini adalah saudaraku dunia akhirat” maka si Ahmad secara tanpa sedar niat si pemberi akan menjawab; “Ialah kita ini memang bersaudara dunia akhirat”.
  7. Kaedah yang agak rumit sikit ialah seperti mengadakan upacara tertentu seperti menyembelih kambing, kepalanya mestilah dihanyutkan di sungai atas rakit. Dagingnya pula dibuat makan kenduri dan penerima saka akan diwajibkan mematuhi pantang-larang saka tersebut.
  8. Melalui pewarisan barang-barang lama seperti keris, tombak, sanggul, kacip sireh, dulang dan sebagainya. Ada yang perlu diasap kemenyan, dibalut kain kuning atau hitam, dan pelbagai lagi bentuk dan syarat yang tertentu.
  9. Melalui mimpi seperti bermimpi menyusukan bayi atau mengendong bayi, terjun dari bangunan yang tinggi dan selalu bermimpikan binatan hitam seperti kala jengking, ular dan anjing. Kadang-kadang pesakit akan bermimpi bertemu seseorang sama ada berjubah hijau atau hitam dan sebagai dan adaklanya mereka akan diberikan sesuatu barang untuk diterima. Yang kerap berlaku ialah penerima akan mempunyai kesan-kesan lebam pada tubuh setelah tersedar dari tidur dan kejadian ini telah lama berlaku tanpa disedari apakah maksudnya.

KESAN SAKA

Saka telah meninggalkan impak yang sangat besar dan meluas dalam kehidupan manusia kerana ia merangkumi dalam semua aspek jenis kehidupan sama ada dari segi fizikal, spritual, keagamaan, ekonomi, sosial dan sebagainya. 

Walaupun saka lebih dilihat ilmu atau amalan yang melibatkan makhluk halus seperti jin dan syaitan tetapi kesan penglibatan saka ini merebak ke segenap aspek kehidupan manusia. Dengan sebab saka, manusia boleh mendapat penyakit fizikal, menyebabkan pergaduhan suami isteri, menyebabkan manusia tidak bekerja, melakukan aktiviti yang bercanggah dengan Islam dan sebagainya.

 Saka ini pula hidup semakin kuat dan angkuh hasil daripada kerjasama manusia dengan jin dan syaitan sepertimana yang diterangkan oleh Allah  s.w.t  dalam Surah al-An’am, ayat 128 yang bermaksud :-

“Dan ingatlah hari kiamat padanya Allah himpunkan mereka semua (lalu Allah berfirman) “Wahai sekelian jin dan syaitan sesungguhnya kamu  telah menyesatkan ramai manusia. Maka berkata manusia yang menjadi penolong-penolong jin dan syaitan itu; 

“Wahai Tuhan kami, 
sebahagian kami telah dapat kesenangan dengan sebahagian yang lain tapi dalam keadaan itu ajal kami yang Engkau tetapkan sampai (kami mati tanpa sempat bertaubat). Maka Allah berfirman  “nerakalah tempat kamu, kamu kekal didalamnya kecuali apa yang Allah kehendaki”. Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.”.


A. KESAN DARI SUDUT AGAMA

  1. Merosakkan aqidah. Orang yang percaya dan bergantung harap pada bantuan dan pertolongan saka pastilah mereka ini dalam keadaan menyekutukan Allah s.w.t.
  2. Apabila aqidah mereka ini sudah rosak maka akan terbatallah segala amalan mereka kerana sudah pasti amalan mereka tidak akan diterima oleh Allah s.w.t.
  3. Pemilik saka akan sukar beribadat. Ada yang tidak boleh menunaikan haji ataupun umrah. Sesetengah diantara mereka akan menjadi sakit jika membaca Al-Quran.
B. KESAN DARI SUDUT KESIHATAN, SOSIAL  DAN LAIN-LAIN
  1. Boleh menyebabkan si pemilik saka dan cucu cicit mereka akan menerima sakit yang sama seperti penyakit  yang berkaitan jantung, buah pingang, pelbagai jenis kanser, talasemia, ulser, gastrik dan sebagainya.
  2. Boleh menyebabkan anak cucu si pemilik saka mempunyai mental yang lemah, tidak cergas, kadang-kadang menjadi bodoh.
  3. Boleh menyebabkan institusi kekeluargaan runtuh disebabkan pasangan suami isteri selalu bergaduh bercerai berai dan sebagainya. Timbul perasaan benci, gila seks, hilang nafsu seks, lemah tenaga batin secara tiba-tiba, salah faham, “queen control”, panas baran, malas dan sebagainya.
  4. Boleh menipudaya si pemiliknya kerana mereka akan beramal dan berzikir dengan jumlah yang tertentu atas arahan saka tersebut. Amalan baik ini tiada pahalanya kerana dibuat bukan kerana Allah semata-mata.
  5. Boleh mengganggu si pembelanya jika mereka melanggar pantang larangnya.
  6. Boleh menyebabkan tuannya susah keluar roh ketika hendak mati seperti kehausan yang amat sangat.
  7. Akan menyebabkan seseorang itu tidak mahu berkahwin atau susah mendapat jodohnya, alat kelamin tak berfungsi, lemah tenaga batin dan sebagainya.
  8. Dalam hidup bermasyarakat, orang yang ada saka susah untuk bersepakat atau berunding bersama. Tidak beradab dan suka bergaduh, suka bawa fitnah dan sebagainya.
KAEDAH RAWATAN SAKA

Mengikut pengalaman penulis untuk merawat saka memerlukan pengorbanan yang bukannya sedikit. Ada jenis saka kena diubati sampai mati kerana kedegilan saka tersebut untuk keluar secara sepenuhnya dalam jasad si pewaris. Apa yang penting seseorang yang terlibat dengan saka dan berusaha membuangnya memerlukan komitmen yang berterusan.
 
Saka bersifat “on” dan”off” iaitu boleh keluar masuk pada bila-bila masa sahaja. Jika kita pergi berubat maka saka akan keluar sekejap selama beberapa hari, minggu atau bulan dan kemudian saka akan masuk semula. Oleh itu, amat dipesankan kepada semua pesakit yang ada saka, buatlah rawatan pada jarak masa yang dekat antara satu hingga tiga bulan secara berturut-turut sehinggalah pulih sepenuhnya.

Menguatkan keimanan dan tauhid kepada Allah s.w.t. adalah cara yang paling terbaik. Meningkatkan amalan wajib dan sunat, mendirikan qiyammulail, banyakkan bersedekah, mengekalkan zikir dan membaca al-Quran hanya semata-mata kerana Allah dan kemudian berdoa memohon perlindungaNya daripda sebarang kejahatan manusia dan jin sangat digalakkan.

Di antara langkah-langkah yang perlu diambil ialah :-
  1. Melazimkan diri dengan bacaan ayatul Kursi selepas solat dan sebelum tidur atau ketika diganggu oleh makhluk halus.
  2. Sentiasa membaca doa menghalau syaitan dalam ayat 97-98 surah al-Mukminun
  3. Selalu membaca surah al-Baqarah, jika boleh dihabiskan setiap hari atau secara berperingkat.
  4. Sering membaca ta’awwuz ketika hendak melakukan sesuatu kerja.
  5. Amalkan setiap pagi dan petang membaca al-Mu’awwizat (surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas) dengan duduk mengadap kiblat sambil menadah tangan seperti orang berdoa selepas dibaca hendaklah dihembus pada tangan dan sapukanlah pada seluruh anggota badan yang terjangkau oleh tangan. Mohonlah perlindungan daripda gangguan jin dan syaitan.
  6. Lazimkan diri dengan melaksanakan ibadah qiyammulail kerana syaitan akan kepanasan apabila mendekati manusia yang sentiasa melakukan amalan qiyammulail.
  7. Bakar tulisan, buku, tangkal azimat yang diterima.
  8. Jangan berjumpa pengamal saka bagi tujuan pengubatan atau apa hajat sekalipun.
  9. Sentiasa berpuasa sunat pada hari yang disunatkan berpuasa seperti pada hari isnin dan khamis kerana dengan berpuasa boleh menyempitkan saluran darah yang secara automatik boleh menyekat pergerakan jin dan syaitan dalam badan manusia.
  10. Mendapatkan rawatan daripada pengamal perubatan Islam yang berasaskan syariat dan bukannya pengamal perubatan yang menggunkan khadam jin atau berdampingan dengan jin dan syaitan.
  11. Boleh juga memasangkan vcd bacaan ruqyah di rumah anda sebagai tambahan usaha di atas.
PENUTUP
  1. Semoga kertas kerja yang serba ringkas ini mampu menterjemahkan makna saka dan boleh difahami oleh semua yang hadir.
  2. Kebanyakan ulama’ seperti Imam Syafie, Imam Ahmad, Imam Ar-Razi dan Imam Ibnu Taimiyyah menolak keharusan manusia bersahabat dan menggunakan jin dalam apa jua bentuk urusan kehidupan manusia. Sekalipun mereka mendakwa bahawa ada kebakikannya menggunakan khidmat jin ini namun apa yang tersembunyi yang sengaja mereka lupakan ialah mudarat daripadanya jauh lebih besar berbanding sedikit manafaat yang mereka terima akibat tipudaya makhluk halus tersebut.

Kertas kerja ini disediakan sempena Kursusr Perubatan Islam anjuran Jabatan Agama Islam Melaka (Bahagian Penguatkuas, Pendidikan dan Penyelidikan) pada 18-19 Oktober 2011 di Balai Islam, Jalan Pandan,  Melaka. Dari blog Ustaz Zaini Zainal - as-Syifa' Melaka