SEKADAR SEBUAH CERITA

ALHAMDULILLAH, tahun baru Hijrah 1433 sudah kita jumpa, moga amalan kita diteima Allah Taala. Dan pada hari ini Isnin 5 Dis 2011 bersamaan 9 Muharram 1433H ana nak coretkan beberapa pengalaman PEBATAP dalam rawatan, bukan nak menunjuk hebat, tetapi tatapan umum supaya mengambil pengajaran dalam kehidupan ini.

Pada 2 Dis 2011, PEBATAP dijemput untuk merawat seorang pakcik di area Taman Melati, kami bertiga hadir bagi mendoakan kesembuhan bagi yang berhajat berkenaan, ternyata sesampai sahaja, pakcik berkenaan sudah terlalu uzur, kami mulakan ruqyah selepas bertanyakan beberapa perkara kepada keluarga berkenaan, dan anak-anak pakcik berkenaan dan cucunya didoakan sekali dengan pakcik berkenaan. Emm ... memang ada masalah gangguan pakcik berkenaan dan salah seorang anak pakcik berkenaan kerasukan teruk, begitu juga dengan 2 cucunya. Kami ikhtiarkan rawatan berdasarkan ilmu yang Allah berikan kepada kami. Tiada yang lebih mengetahui melainkan Dia. Malam tadi, 4 Dis 2011 kami mendapat berita pakcik berkenaan sudah meninggal dunia... al-Fatihah untuk pakcik berkenaan. Moga arwah ditempatkan dengan seribu kerahmatan daripada sisi Allah Taala. Amien!!

Pada 3 Dis 2011 Sabtu malam, PEBATAP berpecah kepada dua sesi rawatan, 1 ke Ijok dan 1 ke Blok 6 BTP kerana masalah histeria seorang anak jiran. Ikhtiar dalam mendoakan sahaja, apa yang PEBATAP tekankan ialah, kami tiada menjanjikan kesembuhan, kerana hakikat penyembuhan hanya pada Allah, jadi bergantung haraplah hanya padaNya sahaja. Kami hanya membantu sahaja dengan sedikit pengetahuan yang Allah campakkan pada kami.

Rawatan mingguan PEBATAP pada 4 Dis 2011, Alhamdulillah, habis awal daripada kebiasaan kerana tak ramai yang datang. Berkemungkinan banyaknya kenduri kahwin dan famili pergi bercuti, hujung tahun nie kan. Beberapa perkara yang Allah Taala hantar kepada kami sebagai Tukang Doa untuk mentarbiah kami, antaranya jin speaking Singapore dari seorang guru BM yang memang tak lancar berspeaking [rawatan susulan] dan jin dari Negeri Sembilan, siap cakap nogori lagi, nasib baiklah perawat kami pandai jugak berbahasa negeri sembilan. Yang mendengarnya, sedikit tergelak.

Itulah hakikat rawatan Islam ini. Kami hanya tukang doa sahaja, demikian pandanga Ustaz Wan Asrul TIAF, dan kami akui, kami hanya meminjam ilmu daripada banyaknya dan luasnya ilmu Allah Taala, tiada upaya dan daya buat kami. 

Namun pesan kami, beramal hanya semata-mata kerana Allah Taala, tak perlulah nak menceritakan ustaz saya lakukan itu dan ini, bimbang nanti kita syok dengan amalan kita sendiri sahaja, penerimaan dariNya kita tiada tahu.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts